Kelatkaas tätä: kansaneläkelaitoksen kanssa bisniksiä hoitamassa

Periaatteenamme on ollut, että jos vuokralainen tuntuu meille sopivalta kumppanilta, niin asiakkuus Kelan kanssa ei ole ollut esteenä sopimukselle. Kelan myöntämää vuokravakuutta edellytämme 2 kuukauden vuokraa vastaavan summan, kun tilisiirtona tai vakuustilille maksettua vakuutta otamme 1kk vakuuden. Tätä olen perustellut sillä, että Kelan vakuuden käyttäminen on työläämpää. En tiedä onko käytännössä näin, kun koskaan ei Kelan vakuudesta ole jouduttu mitään ottamaan. Tilisiirrolla maksetusta joskus on jotain pidätetty. 

Kela voi maksaa vakuuden myös suoraan rahana, mutta en oikein näe siitä mitään todellista hyötyä, joku voi kokea että rahat tilillä ovat parempi kuin lupaus paperilla. Yhden kerran joku vuokralainen Kelan käteisvakuuden meille ihan pyytämättä hoisi, muistan vain, että palautettaessa oli tarkkaa että se täytyi palauttaa juuri oikeilla tiedoilla, jottei Kela alkaisi rahaa vuokranantajalta perimään.

Kun asuntosijoittajien keskusteluryhmiä lukee (kirjoitan tästä joskus myöhemmin lisää), niin moni vuokranantaja tai mummin perintökämpän vuokraaja tuntuu suhtautuvan hyvin negatiivisesti Kelan asiointiin. Yleensä Kela ja varattomuus mielletään jotenkin synonyymeiksi, mutta eihän se näin ole. Melkein kaikki opiskelijat saavat opintotukea sekä asumislisää, kuten myös palkkatyössä oleva voi saada tukia omalle tililleen, mutta se ei näy vuokranantajalle. 

Jotkut vuokralaiset kokevat paremmaksi sen, että tuet maksetaan suoraan vuokranantajalle, jolloin vuokranmaksu sujuu ja katto pysyy pään päällä varmuudella, kunhan vain itse muistaa käyttäytyä taloyhtiön sääntöjen mukaan. Näillä vuokralaisilla voi olla luottotiedoissa saatavia tai he kertovat suoraan, että rahankäyttö ei ole aina 100% suunnitelmallista, joten tukien suora maksu on heillekin parempi vaihtoehto. Maksavat itse sitten omavastuuosan erikseen, jos tuet eivät kata koko vuokraa.

Meillä tosiaan ei ole Kelan kanssa asioitaessa ollut koskaan mitään isoja ongelmia. Sekä vuokralaiset, että Kela ovat asiat hoitaneet oikein hyvin, joskus on ollut yksittäisiä joidenkin päivien viiveitä, mutta hyvin harvoin.

"Tuet suoraan Kelalta, varma vuokranmaksu"

Tämä lause näkyy toisinaan vuokralaisen yhteydenotoissa. Poikkeuksetta se tulee ihmiseltä, jolla on luottotiedoissa ja ulosottohistoriassa paljon kaikenlaista, joten tiedot pitää katsoa tarkasti. Tämä onkin yksi niistä fraaseista, jotka saavat minut varuilleni, muiden ollessa "nuoruudessa vähän hölmöilin (20v vuokralaisehdokkaan suusta)", "ei siellä ole perinnässä kuin joku satanen korkeintaan" ja "voin ottaa asunnon vaikka tänään". Meillä vuokralla olevat/olleet, tukensa suoraan meille ohjaavat vuokralaiset ovat yleensä asiasta keskustelleet vasta, kun vuokrasopimuksen yksityiskohdista on juteltu.

Vaikka vuokralainen ohjaisi tuet vuokranantajan tilille, hän voi ne kääntää ne muualle ilman vuoranantajan suostumusta, tai edes ilman, että Kela vuokranantajaa asiasta tiedottaa. Rahat vain jäävät saapumatta tilille. Eli Kelalta tulevat suorat maksut ovat vuokralaisen kontrolloimat, eivät vuokranantajan ja joka kuukausi pitää varmistaa tukien saapuneen kuun ensimmäisenä päivänä (jolloin kela ne maksaa). Toimeentulotukea pitää hakea joka kk erikseen ja joskus vuokralainen on saattanut hakea sitä myöhässä, tai Kelalla on ollut joku ruuhka. Jos vuokrat eivät näy tilillä kuun 1. päivä, kannattaa asiaa kysyä vuokralaiselta heti. Meillä näitä poikkeuksia on ollut vuosien varrella jokunen, mutta koskaan ei ole ollut kyse kuin 1-5 päivän viiveestä.

Vuokravakuus Kelalta

Usein vuokralainen kysyy yhteyttä ottaessaan, hyväksytäänkö Kelan antama vakuus, Ilmeisesti kaikki vuokranantajat eivät sitä hyväksy. Kiitän aina kysymyksen kuullessani mielessäni muita vuokranantajia, kun ohjaavat näin meille potentiaalisia asiakkaita. Kelan vakuus ei tee kenestäkään lähtökohtaisesti huonompaa vuokralaista.

Kela toimittaa nykyään vuokrasitoumuksen sähköpostiin, aikaisemmin se tuli kirjallisena postin kautta. Tai ainakaan paperiversioita ole enää näkynyt. Tämä on minusta parempi, pdf:n voi laittaa suoraan talteen, eikä paperisia tarvitse erikseen skannata. 

Jos joku ei ole koskaan nähnyt Kelan vakuussitoumusta, laitan sen tähän. Paperi on pari sivua pitkä, olen luonnollisesti jättänyt tästä vuokralaisen ja vuokranantajan tiedot pois, ne ovat ennen tätä perustekstiä olevassa kappaleessa.


Tuet Kelalta suoraan vuokranantajalle

Jos vuokralainen haluaa ohjata tuet vuokranantajalle, pitää vuokranantajan täyttää Kelan Y12 lomake, jolla vuokranantaja ilmoittaa tilinumeronsa ja mahdollisesti vakioviitenumeron, jota Kela käyttää nimenomaisen vuokralaisen tukia maksaessaan. Sama lomake toimii niin yksityishenkilö- kuin yritysvuokranantajan tietojen antamisessa. Jokaiselle vuokralaiselle, joka haluaa tuet suoraan ohjata vuokranantajalle, pitäisi täyttää erillinen Y12 lomake. Ainakin kerran Kela oli katsonut uudelle vuokralaiselle tiedot suoraan järjestelmästään, mikä oli meille ok, sillä kyse oli henkilökohtaisesti omistamistamme asunnoista, joissa ei käytetä vuokralaiskohtaista viitettä maksunvalvonnassa.

Kelan IT järjestelmät ovat tässä asiassa kovin jäykkiä. Yhdelle vuokranantajalle voi ilmoittaa vain yhden tilinumeron, eli eri asuntojen tukia ei voi ohjata eri tileille, vaan kaikki tulevat yhdelle ja samalle tilille. Vuokralaiskohtaisen viitenumeron voi onneksi antaa, mikä helpottaa esimerkiksi sähköisen maksunvalvonnan toimintaa, kun eri asunnoille kohdistuvat tuet tunnistetaan viitteellä ja kohdistetaan oikeaan saatavaan automaattisesti.

Y12 lomake pitää toimittaa Kelan turvapostilla, joka on omanlaisensa himmeli sekin. Kelan sivulta löytyy ohjeet turvapostin lähettämiseen. Lomake pitää lähettää liitteensä osoitteeseen kumppanit.liitteet@kela.fi.

Ainoa lievä epämukavuus Kelan suoraan maksamissa tuissa on se, että maksut tulevat monesti 2-3 osassa, jotka ovat asumistuki, toimeentulotuki ja vuokralaisen omavastuuosa. Näitä joutuu sitten ynnäilemään, jos käytössä ei ole sähköinen maksunvalvonta. Mutta melko pieni vaiva se on.

Comments